Facility management er et begreb, som altid lægger op til en uddybning i forhold til den specifikke kontekst. Det betyder nemlig groft sagt en levering af en serviceydelse i erhvervssammenhæng. Det kan indebære mange ting, såsom køkkenpersonale, reception eller rengøring – altså kerneydelser i forhold til det at skabe og vedligeholde infrastrukturen i erhvervsfaciliteter.
Af samme grund er det vigtigt at finde den rigtige udbyder af facility management. Det er ganske enkelt en af de ting, som sikrer, at dagligdagen fungerer for alle, og som i enhver anden ansættelsesproces lønner det sig at gøre sit hjemmearbejde. Her kommer 6 tips til, hvordan du finder det helt rigtige facility management-system i Danmark.
1. Research facility management-firmaer online
Det første træk, når det drejer sig om at vælge det rigtige facility management-firma, er selvfølgelig at researche online. De respektive firmaers hjemmesider kan give det hurtige overblik, som hjælper dig til at lave en “grovsortering”, i forhold til hvem du vil gå videre med, og anmeldelser og erfaringsudvekslinger fra tidligere og nuværende kunder kan give et personligt perspektiv på kundeforholdet.
2. List de facility management-firmaer, som lever op til dine krav
Resultatet af din online research og den efterfølgende grovsortering bør være en mere specifik liste med mulige emner, som lever op til dine krav i forhold til både pris og ydelser.
3. Find ud af, hvilke ydelser facility management-firmaet tilbyder
Når du ved, hvad du har brug for, er næste træk selvfølgelig at finde de facility management-firmaer, som tilbyder netop disse ydelser. Leder du efter en samlet løsning til den komplette infrastruktur i en bygning, eller mangler du blot at få varetaget et par enkelte funktioner? Online research kan hjælpe dig et godt stykke ad vejen, men en personlig samtale kan også være relevant, hvis du allerede er nået til de finere detaljer, i forhold til hvad du søger.
4. Lokalt eller internationalt?
Facility management-udbydere findes i mange forskellige former og størrelser, og du bør tage stilling til, om du vil vælge en internationalt forankret udbyder eller en løsning, som retter sig mere specifikt mod de danske forhold. Undersøg, hvordan det fungerer med kundeservice og troubleshooting. En af de ting, du kommer til at sætte pris på i det daglige, er, at kommunikationsvejene er korte og åbne – her kan det give god mening at vælge et firma med en stærk lokal forankring.
5. Sæt dig ind i begreberne
Har du ikke den store erfaring med facility management, kan der være lidt af en læringskurve, når du begynder din research. Fagudtryk som for eksempel integrated facility management (IFM), property management, bundled service og single service er termer, som du hurtigt støder på, og har du ikke et overblik over, hvad de forskellige begreber dækker over, kan det være svært at navigere rundt i de forskellige firmaers respektive tilbud. Derfor er det en god idé at lægge ud med at finde en liste over gængse FM-udtryk, så du undgår misforståelser.
6. Skab et netværk
Jagten på det rigtige facility management-system i Danmark behøver ikke at foregå alene. Du kan ganske vist komme langt ved at sætte dig ind i de mest almindelige fagudtryk og forkortelser samt ved at researche tilbud på nettet, men husk også, at du kan gøre brug af eksperthjælp. Et medlemskab af en interesseorganisation inden for facility management kan være en mulighed for at styrke din viden om emnet gennem foredrag og kurser. Derudover kan et fagligt netværk hjælpe dig med at finde konsulenter og give dig mulighed for at udveksle erfaringer med andre erhvervsdrivende, som står i en lignende situation.