Teamet er grundstenen til succes.

Det er ikke alle, der tænker på det, men en serviceudbyder med tilfredse medarbejdere giver en højere servicekvalitet, et længere forhold og derfor en meget mere rentabel investering for jer. Men tilfredse medarbejdere er sjældent en tilfældighed, men resultatet af en klar strategi. Coors HR-direktør Helena Söderberg beskriver en udpræget holistisk tilgang til hele virksomhedens medarbejderrejse. At tænke langsigtet skaber en sund kultur med højt engagement og sikre arbejdspladser.

team, medarbejdere, social sustainability

Vi arbejder hårdt på at tiltrække og rekruttere de bedste folk. Derefter skaber vi stabile processer gennem hele processen: onboarding, udvikling, engagement og endelig afskedelse, som altid kommer en dag. Alt dette skal gøres rigtigt for at opnå en langsigtet, stabil kultur med sunde værdier. 

Sproget er fundamentet 

Kontinuerlig udvikling er vigtig. For eksempel er det afgørende at lære sproget for at blive inkluderet i samfundet, og derfor bestræber vi os på at tilbyde sprogundervisning til alle vores medarbejdere, der har et andet sprog som modersmål. Der er også mulighed for at videreuddanne sig for at opnå forskellige typer af faglige certificeringer. Vi har et stort antal uddannelsesprogrammer, både digitale og fysiske. Når vores medarbejdere udvikler sig, udvikler Coor sig, og i sidste ende udvikler vores kunder sig også. 

Raskar - et eksempel på succes

Et af mange eksempler på, hvordan en veludviklet virksomhedskultur skaber engagement, er Coors medarbejder Raskar Sabir Mustafa. Han har haft ansvaret for rengøringen i Jessheim Storcenter i næsten tre år og er nu blevet forfremmet til teamleder. For Raskar er Coor en helt unik arbejdsplads:

Min linjeleder er så god. Coor og lederne ved hele tiden hvad jeg har brug for, og hvordan eventuelle problemer altid kan løses sammen. Min bedste chef nogensinde er her fra Coor. Derfor vil jeg gerne investerer mere i Coor, fordi her bliver jeg opmuntret til at udvikle mig.”  

Raskar nævner flere gange, at Coor er unik i forhold til andre serviceudbydere, og at kulturen kommer inde fra organisationen. Det handler om at føle sig set og vigtig, om at opleve personlig udvikling. Selv under COVID-19 faldt motivationen ikke:

Alle var ekstremt omhyggelige og motiverede, og vi havde næsten intet fravær. Det skyldtes, at alle VILLE gøre deres arbejde og hjælpe teamet. Jeg synes, det var et godt bevis på hvor god vores kultur er.” 

Udvikling af ambitioner 

Raskar har en personlig plan, der indeholder store ambitioner: 

Jeg vil gerne blive og udvikle mig hos Coor. Nu er jeg teamleder, og hvis jeg får chancen for at udvikle mig til leder, vil jeg gøre det. Jeg vil gerne nå et vidensniveau, der svarer til mindst en bachelorgrad - det er min ambition.” 

Som teamleder besøger Raskar flere indkøbscentre og møder flere kunder. Han holder kontakten med de forskellige teams for at se, hvordan det går. Nogle gange er han nødt til at træde til og udføre ekstra arbejde, hvis han ikke har kunnet finde en afløser under ferie eller sygdom. 

I "mine" indkøbscentre er jeg en nøgleperson. Der sker meget, og der er mange mennesker involveret, og det er lige det jeg elsker ved mit job! Jeg har lært ledere, butikspersonale og faste kunder i indkøbscentrene at kende - efter et stykke tid begynder man at kende en masse dygtige mennesker.” 

Teknisk udvikling 

Raskar synes, at teknologi er sjovt, og han ser også den teknologiske udvikling inden for rengøring som en unik styrke for Coor: 

Coor er på forkant. Teknologien sparer kunderne penge ved at hjælpe os med at gøre rent meget mere effektivt. Jeg tænder en gulvvaskemaskine, og overvåger den via en tablet - Clean Pilot. Der rapporterer jeg, når forskellige sektioner er færdige med at blive rengjort, så medarbejdere og indkøbscenterets ledelse kan se, hvordan arbejdet skrider frem. 

Helena Söderberg bemærker til sidst, at ansvar skaber engagerede medarbejdere. 

Vores ambition om kontinuerlig udvikling er relevant, da samfundet som helhed bevæger sig i retning af livslang læring. 

Et flertal af vores medarbejdere vil anbefale Coor som arbejdsplads. Det er virkelig imponerende. De fremhæver de samme ting: en varm, inkluderende kultur, hvor man kan udvikle sig. Det er blevet en succesfaktor ikke bare for Coor, men også for vores kunder, som gør en bedre virksomhed på lang sigt. 

Teamånd skaber succes hos jer som kunde

Helena Söderberg vender tilbage til vigtigheden af holdånd: 

Det er afgørende for os i Coor. Langsigtede relationer skaber tillid og gør os til en stabil virksomhed - og det er godt for vores kunder, som i sidste ende nyder godt af vores stabilitet.” 

En gang om året er det tid til Coor Awards. Medarbejderne nominerer hinanden, og der uddeles priser i seks forskellige kategorier. I 2023 blev der foretaget over 1000 nomineringer, hvilket betyder, at ca. 10% af Coors medarbejdere blev nomineret. Det er med til at styrke hele virksomheden. 

 Vil du læse mere om hvordan I kan øge fokus på bæredygtighed indenfor rengøring? Download guide her.