Men hvis man ikke har leg som forretningsidé, men derimod et knastørt emne, hvordan bliver man så innovativ? Ifølge Magnus Göransson handler det om at integrere den legende tilgang i alle møder og virksomhedsevents og vise, at det er accepteret af ledelsen.
– Så bliver det okay at være mere legende i virksomheden, at komme med sjove idéer, have farvestrålende tøj på og turde gøre ting på en anden måde. En forudsætning for at være innovativ som virksomhed er at integrere mekanismer, som tillader medarbejderne at turde være innovative i virksomhedskulturen.
– Medarbejderne skal ikke være bange for at komme med upassende idéer, men føle sig trygge ved, at det er positivt for deres karriere. Mange er dog lidt bange for at sige noget skørt, som ikke passer ledelsen. ”Hvis en ide ikke er skør fra starten, er der intet håb for den,” siger Magnus Göransson og henviser til, et berømt Einstein-citat.
Ifølge Magnus Göransson er der ikke brug for store omkostningstunge renoveringer for at skabe et innovativt arbejdsmiljø. Det eneste, der kræves, er ét ord: OG. Magnus Göransson går så langt som at kalde det ”the million dollar word”:
– Innovation er skrøbelig, det kræver folk, som er hårdhudede og kan tåle at få at vide, at ”det her er en dum idé”, ”det kommer aldrig til at fungere”, ”det har vi prøvet før”, ”vores konkurrenter har testet det, det virkede ikke …”. Du vil få massere af negative kommentarer, der skyder dine ideer ned, når du begynder at komme med nye forslag, og indvendingerne starter altid med ”Men det bliver for dyrt, men det kommer ikke til at fungere …”
– Hvis man siger ”men”, knuser man forslaget. Men hvus man skrifter det ud med et ”og”, så bygger du videre på ideen – det ændrer hele dynamikken.
– Har I en kreativ virksomhedskultur, vil folk ikke sige ”men fungerer ikke”, men ”og hvis vi gør det sådan her, så bliver det endnu bedre” eller ”og hvis vi tilføjer dette, så vil det knuse vores konkurrenter”, forklarer Magnus Göransson. Hans råd er altid at bruge ordet ”og” som udgangspunkt, når man arbejder med ideer og videreudvikler dem.
Men hvis man vil være innovativ, må man også turde fejle. Af 100 projekter klarer 25 sig gennem innovationsprocessen og bliver til noget, hvis du er heldig. Af dem er der 10, der er rigtig værdifulde og værd at tage patent på, så ideen også bliver økonomisk værdifuld.
– Jeg har skabt 33 patenter, hvilket også betyder, at jeg har mislykkes 1.200 gange. Du skal turde fejle, og det kræver stor modstandskraft for ikke at gå i knæ af sine fejl.
Hemmeligheden er at blive ved med at være nysgerrig og tænke nyt. Og succes ser ikke altid ud, som man tror.
– En gang lavede jeg som konsulent et projekt, der gik helt galt, og kunden (en medicinsk teknologisk virksomhed) nægtede at betale, når jeg ikke leverede det, de ønskede. Det var ikke sjovt. 15 år senere var jeg tilbage i samme virksomhed som konsulent, og det eneste, jeg tænkte, var ”jeg håber ikke, de kan huske det projekt, for så er jeg færdig”, fortæller Magnus Göransson.
Hos kunden opdagede han et billede på væggen og indså, at det var hans tegning af forslaget, der blev forkastet. Uden at afsløre, at det var hans, sagde han forsigtigt ”hvor er det et flot billede”, og kunden svarede: ”Ja, den har vi haft i mange år, for den tegning, og den idé, er så vanvittig og så langt fra, hvordan vi tænker, så vi har det her for at minde os selv om at tænke vanvittigt og udfordre ting.”
– Så til trods for at det gik så dårligt, blev det en succes, og innovationen lever videre i en eller anden form, siger Magnus Göransson.
At skabe en atmosfære og et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne tillades at give udtryk for deres nysgerrighed, legende tilgang og kreativitet, handler det altså ikke bare om rutschebaner og bordtennisborde på kontoret. Det handler snarere om at have de rigtige personer i rummet.
– Spændende mennesker er vigtigere end spændende rum! Der kommer ikke flere skøre ideer, fordi rummet er orange. Det, der er vigtigt, er, at det er tilladt at sige alt i rummet, at man siger "OG" i stedet for "men. Magnus Göransson opmuntrer også til misforståelser, og ja, du læste rigtigt. Som ordsproget siger: Misforståelser er alle opfindelsers moder.
– Når nogen misforstår en idé, men alligevel formår at skabe en logisk variant af idéen i sit hoved, kan resultatet blive interessant, siger Magnus Göransson.
En ting, som er utroligt vigtigt for innovation, er struktur. En grundlæggende faktor for nysgerrighed er at se uventede samnenhænge og koblinger, så Magnus Göranssons råd er at sikre mangfoldighed ind i teamet: Forskellige baggrunde, uddannelser, kompetencer og personligheder.
– At have en gruppe, der tænker og mener det samme, er absolut den dårligste løsning. Hent nogen ind, som ikke har nogen anelse om, hvad I arbejder med! Hvis I er ved at udvikle en ny maskine til lungetransplantationer, så hent en kok ind, der har helt andre referencerammer end de andre i lokalet. Det er nødvendigt for at nedbryde jeres referencerammer.