"Every moment matters" i Coors nye hovedkvarter
Fremtidens kontor er designet med udgangspunkt i brugernes behov, oplevelser og følelser – ifølge Coors arbejdspladsspecialister, der viser vejen mod det optimale kontor for alle kolleger i Stockholm. Det samme kommer til at ske også i Danmark.
Med udgangspunkt i visionen om at skabe de bedste arbejdsmiljøer i Norden – smart, bæredygtigt og fuld af glæde – skaber Coor nu fremtidens arbejdsplads i det, der kaldes "The new normal". Siden sidste efterår har Coor arbejdet intensivt med, hvordan der kan tænkes helt nyt omkring egne arbejdspladser og dermed vise vejen til ”The new normal”.
Temaet for det nye hovedkontor er "Make every moment matter", hvor arbejdspladsen er designet udelukkende med udgangspunkt i medarbejdernes og gæsternes oplevelser og følelser.
"Det forpligter at være Nordens førende og mest innovative serviceudbyder," siger Coors CEO AnnaCarin Grandin.
"Vi skal være de første til at gøre, hvad vi siger, for troværdigt at være en innovativ og fremtidssikret partner for vores kunder.
Sara Ericsson, arbejdspladsstrateg hos Coor Advisory, fortæller os mere om Coors eget hovedkontor ved Stockholm.
"Vi har arbejdet ud fra en kundeoplevelsesmetode for at designe, hvad vores medarbejdere, gæster og kunder skal føle og opleve, når de kommer til vores kontor. Vi har stillet os selv spørgsmålet "hvordan kan vi skabe et så behageligt og funktionelt miljø som muligt, og samtidig skabe merværdi for dem, der vælger at være på kontoret"?
Sara sammenligner processen med at udvikle en brugervenlig app, hvor konklusioner, funktioner og beslutninger er baseret på solid dataindsamling samt indsigt fra prototyper testet af de kommende brugere. For Coor begyndte rejsen til fremtidens kontor med en forundersøgelse, hvor vi indsamlede data fra kontorets sensorer, medarbejderundersøgelser og en lang række dybdegående interviews. Indsigterne fra undersøgelsen resulterede i, at Coor Workplace Advisory kunne udvikle personaer, designprincipper og koncepter, der er optimeret til medarbejdernes behov og ønsker.
"Hvis man ikke tager udgangspunkt i medarbejderne, når man designer arbejdspladser, risikerer man at have en stilfuld kontorløsning, der i sidste ende ikke passer til medarbejdernes faktiske behov," fortsætter Sara.
I et næste skridt kortlagde Coor medarbejdernes og gæsternes "rejse" gennem kontoret; hvordan de bevæger sig i lokalerne, hvilke klare "berøringspunkter" der er, hvad de rent faktisk laver i løbet af en typisk arbejdsdag, og hvordan de skal have det, når de gør dette.
Hvert øjeblik betyder noget. Fra velkomsten, den første kop kaffe og mødet til behovet for restitution, muligheder for at finde kreative løsninger på problemer og smidige funktioner til digitale samarbejder. Nu skaber vi de bedste betingelser for, at kontoret bliver en værdifuld oplevelse for forskellige mennesker," siger hun.
Sara understreger, at denne oplevelse ikke kun skabes ved hjælp af indretning – men at man er nødt til at se på det store billede og kombinere designet med fremtidens serviceydelser og teknologi for at lykkedes.
"Vi kigger på medarbejdernes basale behov og finder løsninger, der både forenkler hverdagen og engagerer dem, og så kræver det lidt ekstra, at de måske ikke altid har "top of mind".
Hvad er følelserne omkring projektet blandt medarbejderne?
Vi har kun fået positiv respons. Alle ser værdi i dette, fordi vores medarbejdere både ser på og bruger kontoret på nye måder nu. Ud over en bedre og mere behagelig kontoroplevelse vil dette projekt også skabe stolthed for dem.
Projektet med de nye kontorer er et igangværende arbejde, hvor vi løbende evaluerer, optimerer og justerer de forskellige services og funktioner.
"Lige nu er vi i en konkretiseringsfase, hvor vi har skabt rammer for fremtidens servicekoncept, hvor vi prioriterer og afprøver ideer på konkrete løsninger. Vi tilstræber, at Coors fremtidige kontor bliver færdigt i efteråret 2022. Det er vigtigt at træffe gennemtænkte valg baseret på data og indbygge fleksibilitet, fordi vi ønsker, at løsningen skal leve over tid," siger Sara.
Ud over at skabe merværdi og oplevelser, der overgår medarbejdernes og gæsternes forventninger, giver dette arbejde vigtige indsigter og oplevelser, der kan bruges, når kunderne har brug for hjælp til at designe deres fremtidige arbejdsplads.
Det er meget vigtigt for os at leve, som vi lærer. På dette kontor kan vi vise, hvad der er fremtidens arbejdspladser og services, teste løsninger og bruge funktioner, før vi anbefaler dem til kunderne. Det betyder, at vi virkelig kan stå bag vores løsninger og sammen med kunderne udvikle deres kontorlokaler og serviceydelser ud fra deres specifikke behov og forhold," siger Sara.
Coor har en holistisk tilgang til fremtidens arbejdspladser
At skabe en attraktiv, bæredygtig og velstående arbejdsplads, der er optimeret til fremtidens behov, er mere relevant end nogensinde. Moderne kontorer har brug for smarte og gennemtænkte serviceløsninger og funktioner, der følger en klar strategi. For at imødekomme den fremtid, der allerede er her, understøtter Coor med alt fra arbejdspladsstrategier, rådgivning og forandringsledelse til udvikling og implementering af fremtidige serviceydelser.
Om Coor
Som en af Nordens førende leverandører af facility management er Coor involveret i at skabe Nordens mest velstående og velfungerende arbejdsmiljøer. Vores største styrke ligger i at tilpasse og udvikle smarte, sikre og bæredygtige løsninger på nye og mere effektive måder. Coor har markedets bredeste udbud og leverer alt fra strategisk arbejdspladsrådgivning til løsninger inden for områder som rengøring, logistik, fast ejendom, drift af kantiner, kaffe til konferenceløsninger, sikkerhed og energi samt lokaloptimering. Vi skaber værdi ved at eksekvere, lede og effektivisere servicedriften, så vores kunder kan fokusere på det, de er bedst til
Læs mere her: Hvordan skaber vi en bæredygtig arbejdsplads med rum til arbejdsglæde? (coor.dk)